fbpx

HAR berättar om den digitala tjänsten RESVANA

av | 9 maj, 2021

Denna vecka blev jag (Josefine) inbjuden att tala på ett seminarium som anordnades av företaget Nudgd. I Umeå kommun har HAR samarbetat med Nudgd kring tjänsten Resvana, som är en digital mobilitetstjänst som uppmuntrar till hållbart resande, genom bland annat e-post och sms som ger tips på hur man kan resa hållbart inom kommunen.
Läs tidigare inlägg om Resvana  

Resvana distribueras till anställda på Umeå kommun och eftersom det är första gången som tjänsten går ut till anställda på en arbetsplats, ville Nudgd att vi skulle berätta om våra erfarenheter. På seminariet deltog kommuner och regioner från hela landet och det var väldigt roligt att få berätta om Resvana och de lärdomar vi tagit med oss.

Jag upplever Resvana som ett bra komplement till övrigt arbete om hållbart resande, eftersom jag tror på att arbeta på flera olika fronter med olika koncept, för att nå resultat. Några tips jag delade med mig av var att tidigt involvera kommunikatör och IT så att man tar hänsyn till kommunens sätt att kommunicera. Hittills har Resvana fått bra resultat på utskicken till anställda, över hälften har varit inne och aktivt använt tjänsten en längre stund.

Tack Nudgd för inbjudan! Roligt att HAR-projektet och samarbetet med våra organisationer sprids nationellt.

Hälsningar
Josefine Wigström, mobilitetssamordnare Umeå