fbpx

1-årsuppföljning av cykla- och gåkampanj

av | 3 apr, 2022

Minns ni cykelkampanjen vi anordnade under fem veckor i februari-mars förra året? 286 personer deltog och bytte bilresor mot cykel eller promenad, vid minst tre tillfällen per vecka!

Nu har vi gjort en uppföljning med alla som deltog i kampanjen för att se hur deras resvanor ser ut idag och om kampanjen har gett någon långsiktigt effekt.

Av 286 möjliga var det 218 som svarade! 
Resultatet visar att: 

  • 81 % har fortsatt att cykla eller gå som huvudsakligt färdmedel efter kampanjen
  • 69 personer har minskat på sina bilresor
  • 11 personer har köpt ny cykel/elcykel
  • 56 personer säger att de har påverkat någon i sin närhet att börja cykla/gå på vintern

Så här säger några av dem som deltog i kampanjen:

– Trevligt sätt att få folk att börja röra på sig och inse att man inte alltid spar så mycket tid på att ta bilen, ibland är det faktiskt tvärtom!

– Jag tycker kampanjerna är riktigt bra, med bra initiativ, till exempel byte till vinterdäck på cykeln. Det är rätt enkla insatser som betyder mycket för att man ska komma igång.

– Kampanjen var mycket trevlig särskilt eftersom det var under pandemin och man satt hemma själv. En extra morot att ta sig ut!

– Även om jag redan hade kommit igång med promenader och motion innan kampanjen tror jag absolut såna här saker kan få fler att börja röra på sig och lämna bilen. Det handlar mycket om vana och har man väl kommit igång med cykling eller promenad blir det snabbt den nya vanan.

– Tack för att jag fick vara med. Så roligt!

– Kul med sådana här kampanjer någon gång ibland. För mig som bor nära jobbet och som även i vanliga fall går och cyklar mest hela tiden (istället för att använda bilen) så blir det här ett stimulerande inslag i vardagen som gör att det känns roligt att delta. ”Alla bäckar små” i form av olika trix för att hålla igång och motverka allt stillasittande, är bra. Tack för ert engagemang! 

Vänliga hälsningar
Cecilia Lindell, kommunikatör HAR