fbpx

Nudging

I HAR-projektet använde vi oss av metoden nudging som handlar om att förenkla och uppmuntra till vissa val, och på så sätt ändra människors beteenden. Här finns exempel på vad vi gjorde och hur vi gjorde det.

VAD: Mark- och väggdekaler med uppmuntrande budskap

HUR: Anlitade tryckeri som både tillverkade och monterade dekalerna på asfalt. 

2021/06/20/asfaltsdekaler-peppar-cyklister 

2021/11/27/nytt-cykelgarage-invigt

 

VAD: dörrhängare med budskap om distansmöten 

HUR: Genom tryckerifirma och sedan utdelning i organsiatsionerna.  

2021/10/17/resfria-moten-och-utvardering-av-anna-bellmans-forelasning

VAD: Utvärdering av bokningssystem för tjänsteresor

HUR: Upphandling av konsult, utvärdering av befintligt bokningssystem för tjänsteresor (tåg och flyg) för en kommun.

 

 

VAD:  Digital mobilitetstjänst för hållbart resande: Resvana

HUR: Gjordes i samarbete med företaget Nudgd och distribuerades till medarbetare på kommunen via mejl eller sms. Tjänsten innehöll en förfinad sökmotor och karta för att enkelt hitta ett sätt att resa hållbart utifrån ens arbetsplats och bostad

2020/10/16/ny-tjanst-hjalper-anstallda-att-gora-klimatsmarta-val

2021/05/09/har-berattar-om-den-digitala-tjansten-resvana

    

VAD: Utdelning av cykelhjälmar, reflexer, handskar och resekit

HUR: Vi vände oss till en profilbyrå för inköp av produkter och logotype-branding Utdelning vid events, tävlingar på Instagram etc.

2020/05/14/far-vi-bjuda-pa-en-karamell

2020/09/11/grattis-sonja

2022/05/09/cykelhjalmar-till-medarbetare-pa-region-vasterbotten

 

 

VAD: Mobilitetsskåp – utlåning av utrustning till medarbetare 

HUR: I samråd med fastighetskontoret ställde HAR-projektet ett skåp i Umeå stadshus huvudentré, med cykelhjälmar, regnponchos, broddar, paraply etc. som projektet köpt in.

2022/05/12/skap-for-lan-av-cykelhjalm-och-paraply