Nudging
I HAR-projektet använde vi oss av metoden nudging som handlar om att förenkla och uppmuntra till vissa val, och på så sätt ändra människors beteenden. Här finns exempel på vad vi gjorde och hur vi gjorde det.
VAD: Mark- och väggdekaler med uppmuntrande budskap
HUR: Anlitade tryckeri som både tillverkade och monterade dekalerna på asfalt.
2021/06/20/asfaltsdekaler-peppar-cyklister
2021/11/27/nytt-cykelgarage-invigt
VAD: dörrhängare med budskap om distansmöten
HUR: Genom tryckerifirma och sedan utdelning i organsiatsionerna.
2021/10/17/resfria-moten-och-utvardering-av-anna-bellmans-forelasning
VAD: Utvärdering av bokningssystem för tjänsteresor
HUR: Upphandling av konsult, utvärdering av befintligt bokningssystem för tjänsteresor (tåg och flyg) för en kommun.
VAD: Digital mobilitetstjänst för hållbart resande: Resvana
HUR: Gjordes i samarbete med företaget Nudgd och distribuerades till medarbetare på kommunen via mejl eller sms. Tjänsten innehöll en förfinad sökmotor och karta för att enkelt hitta ett sätt att resa hållbart utifrån ens arbetsplats och bostad
2020/10/16/ny-tjanst-hjalper-anstallda-att-gora-klimatsmarta-val
2021/05/09/har-berattar-om-den-digitala-tjansten-resvana
VAD: Utdelning av cykelhjälmar, reflexer, handskar och resekit
HUR: Vi vände oss till en profilbyrå för inköp av produkter och logotype-branding Utdelning vid events, tävlingar på Instagram etc.
2020/05/14/far-vi-bjuda-pa-en-karamell
2022/05/09/cykelhjalmar-till-medarbetare-pa-region-vasterbotten
VAD: Mobilitetsskåp – utlåning av utrustning till medarbetare
HUR: I samråd med fastighetskontoret ställde HAR-projektet ett skåp i Umeå stadshus huvudentré, med cykelhjälmar, regnponchos, broddar, paraply etc. som projektet köpt in.
2022/05/12/skap-for-lan-av-cykelhjalm-och-paraply